Tjenester innen kommunikasjon, PR og content marketing

Fra innholdstrategi og krisekommunikasjon til SEO og digital synlighet: Du trenger noen som har erfaringen og kompetansen til å kunne hjelpe deg med å skape god kommunikasjon, både eksternt og internt, og skape bedre synlighet og tydelige budskap for din virksomhet.

  • Innholdsmarkedsføring - content marketing

    Innholdsmarkedsføring, historiefortelling, brand story, merkevareinnhold, betalt annonsørinnhold - kjært barn har mange navn.

    Innholdsmarkedsføring, eller content marketing på godt norsk, er en effektiv kommunikasjonsform som låner fra journalistikkens verktøykasse. Innholdsmarkedsføring i form av artikler kan ha stor positiv effekt på merkevarens eller bedriftens digitale synlighet.

    Denne typen innhold kan gi god SEO-effekt på egne nettsider, være godt, delbart og engasjerende innhold i sosiale medier, eller du kan kjøpe distribusjon via løsninger for annonsørinnhold i både riksmedia og lokale aviser, med gode muligheter for spesifikk målretting mot ønskede målgrupper. Ofte er det rimeligere enn du skulle tro.

  • Innholdstrategi og kommunikasjonsstrategi

    Skreddersydde innholds- og kommunikasjonsstrategier gir mest for pengene.

    Merkevarer og bedrifter har ofte solide forretningsplaner, men trenger hjelp til å oversette dem til effektive kommunikasjons-og synlighetstrategier som kan bidra til å oppfylle forretningsmålene.

    Jeg hjelper til med å identifisere eller tydliggjøre målgruppe, hvilke kanaler du trenger for å nå dem og utformer i tett samarbeid med din bedrift en effektiv plan for å engasjere dem og fremme din merkevare.

  • Kommunikasjonsplaner og rammeverk

    En erfaren kommunikasjonsekspert kan vi hjelpe deg med å utforme kommunikasjonsplaner og lage rammeverk som skaper verdi for deg og din virksomhet. Dette vil sikre at alle dine kommunikasjonsaktiviteter er godt koordinerte og i tråd med kommunikasjonsstrategien og dine overordnede forretningsmål.

  • Krisekommunikasjon og pressehåndtering

    I blant oppstår situasjoner som stiller ekstreme krav til hvordan din virksomhet skal kommunisere. Hvis det oppstår en krise, kan kommunikasjon være et avgjørende verktøy for å kunne håndtere krisen på en god måte for ansatte, kunder og merkevaren, og ikke minst i møte med presse og medier.

    Profesjonell krisekommunikasjon og pressehåndtering er noe man kan forberede seg på og øve på, for å sikre at din bedrift er godt forberedt på uventede hendelser. En viktig brikke er å utarbeide en krisekommunikasjonsplan (som du forhåpentligvis ikke trenger, men som det er litt krise at du ikke har på plass den dagen uhellet er ute), trene dine ansatte i hvordan de skal håndtere mediehenvendelser, og gi råd om hvordan du kan kommunisere effektivt under en krise.

    Hvis krisen allerede har oppstått, vil du trenger profesjonell rådgiving og operasjonell kraft til å håndtere situasjonen - på flekken. Da trenger du noen som vet hvordan pressen opererer og som raskt kan gå inn i en operativ rolle både som rådgiver og kommunikatør for å bistå din organisasjon.

  • PR og pressemeldinger

    Pressemelding er ikke bare et stykke tekst, det er en kanal. Noen ganger kan det være en viktig og effektiv kanal, som trenger godt innhold og et avklart forhold til hvilken jobb pressemeldingen skal gjøre og hvilke målgrupper den skal treffe.

    Andre ganger er det mer effektivt og mer hensiktsmessig å jobbe med mer målrettede pressehenvendelser, noe som krever god kjennskap til mediehverdagen, hvordan journalister jobber og hvilke reportere som jobber spesifikt med fagområder eller temaer som er relevante for din virksomhet.

    Begge deler har som mål å oppnå fortjent oppmerksomhet i aviser, tv, radio eller andre relevante kanaler. Med mer enn 30 års erfaring fra journalistikk og kommunikasjon er dette en av mine spesialdistanser. Jeg kan hjelpe deg med å fremme din bedrifts nyheter og prestasjoner på en måte som engasjerer medier og publikum.

  • Kanalstrategi

    Kanaler, innhold og målgrupper henger tett sammen. Du vil ikke nå alle overalt med alt, hver målgruppe og hver kanal trenger tilpasninger av kjernebudskapet, eller du bruker kanalene forskjellig avhengig av hva som er mål og hensikt.

    Jeg hjelper deg med å utvikle en effektiv kanalstrategi som sikrer at din merkevare er synlig der menneskene du ønsker å påvirke er, enten de er sluttbrukere av dine produkter og tjenester eller er B2B-kunder.

    Dette krever skreddersøm, for "one size doesn’t fit all”. Sammen vurderer vi nøye hvilke kanaler som er mest relevante for din målgruppe, og utformer en strategi for å maksimere din tilstedeværelse på disse plattformene.

  • Ulike typer tekstinnhold

    Tekst kan være så mangt. Det er mange kanaler og flater som skal fylles med ulike typer tekstinnhold. Jeg kan bistå med å kartlegge, planlegge og produsere ulike typer tekstinnhold.

    Denne listen er ikke uttømmende, men typisk tekstinnhold som virksomheter trenger er SEO-optimaliserte tekster til nettsider, historiefortelling og content marketing til bruk som annonsørinnhold i medier og bransjepublikasjoner, white papers og mer tekniske eller produktrelasterte tekster. Kanskje også tekster til interne formål innad i et kommunikasjons- eller salgsteam.

    Målet er alltid at tekstene skal være innhold som engasjerer, informerer og overbeviser din målgruppe, med høy språklig og faglig integritet.

  • Medietrening

    Synes du det er skummelt å snakke med journalister? Blir du stresset hvis du skal stå foran et kamera eller snakke inn i en mikrofon? Har det plutselig dukket opp en mulighet for medieomtale og du ønsker å gjøre maksimalt ut av det?

    Jeg kan bistå med praktisk medietrening og rådgiving for personer og bedrifter som ønsker å forbedre sine medieferdigheter. Jeg kan hjelpe deg med å forberede deg på intervjuer, bidra med talepunkter og lære deg hvordan du håndterer vanskelige spørsmål.

    Jeg kan gi deg tips om hvordan du kan presentere deg selv og din bedrift på best mulig måte, enten det er mediene selv som banker på døren eller du selv har invitert dem inn.

  • Foto, film, lyd, animasjon

    Uansett hva din bedrifts behov er, kan vi sammen skape engasjerende og høykvalitets innhold som fremmer din merkevare.

    I tillegg til min egen kompetanse og erfaring, har jeg et nettverk av dyktige samarbeidspartnere innen film, foto, animasjon og lyd som sikrer komplette leveranser, fra idé til ferdig formatert innhold for dine kanaler.

  • Podcast

    Bør vi også ha en podcast? Godt spørsmål, hvor svaret som oftest er “kanskje”: Podcast kan være en fantastisk kanal for merkevarebygging og innholdsmarkedsføring, men du bør ikke sette i gang uten å ha tatt en god runde med strategi og kreativt idéarbeid.

    Hvilken jobb skal din podcast gjøre for dine folk, din merkevare eller din bedrift? Og har du ressurser nok til å holde på med en podcast over tid og bygge opp et publikum?

    Jeg kan bistå bedrifter med å lansere og produsere effektive podcasts som engasjerer lytterne og fremmer merkevaren. Det gjelder hele prosessen, fra konseptutvikling og manusforberedelse til produksjon og distribusjon.

  • Innhold, publisering og annonsering i sosiale medier

    Sosiale medier endrer seg hele tiden. Det som var lett å gjøre med annonsering og målgrupper i 2019 er ikke det samme nå. Kanalene endrer seg, og de profesjonelle verktøyene endrer seg. Dette er ferskvare. Og hvilken rolle skal dine sosiale medier spille i en større kommunikasjonsstrategi?

    Det er mange typer tjenester som en merkevare eller bedrift kan ha behov for knyttet til sine sosiale medier: Strategi, innholdsproduksjon, publisering, annonsering.

    Jeg har erfaring fra hele verktøykassen, og kan hjelpe deg med å engasjere din målgruppe, øke din merkevarebevissthet og drive trafikk til ditt nettsted.

  • Kommunikasjonssjef, markedssjef eller prosjektleder for innleie

    Er markedssjefen blitt sykemeldt? Har kommunikasjonssjefen tatt barselpermisjon? Dere har så mange prosjekter gående at dere trenger litt ekstra støtte i form av en innleid prosjektleder?

    I stedet for å ansette noen midlertidig kan det være fornuftig å leie inn en erfaren leder innen kommunikasjon og marketing eller en prosjektleder som kan komme inn i din virksomhet og bistå for en avtalt periode.

  • Internkommunikasjon, kommunikasjonsstøtte for ledere, intranett og employer branding

    Internkommunikasjon er undervurdert. Og det har dessverre (og kanskje fortjent) et dårlig rykte i mange virksomheter. Ofte skyldes det at mange produsenter av internkommunikasjon først og fremst informerer - de kommuniserer ikke: Ovenfra-og-ned budskap som bare registreres med et dovent skuldertrekk, og som verken inviterer til dialog eller innbyr til gode leser- og brukeropplevelser. Dermed blir det mye kjedelig info, presentert kjedelig, i generelt uinspirerende kanaler.

    Også intranett kan gjøres tiltalende, hvis man tar kanalen på alvor. Trikset er at man må slutte å tenke på det som nettopp internkommunikasjon. Internkommunikasjon kan være mange ting, ofte på én gang: Noen ganger er det nyhetsjournalistikk, noen ganger er det forbrukerjournalistikk, noen ganger er det er infotainment, og noen ganger kan det minne om influencing. Og nesten alltid foregår det en form for historiefortelling.

    Jeg har erfaring fra å bygge opp og forbedre internkommunikasjon fra grunnen av. Jeg bistår derfor gjerne med å forbedre din interne kommunikasjon. Et større internkommunikasjonsprosjekt inneholder ofte de samme prosessene som en hvilken som helst annen innholds- eller nettsideprosess.

    Jeg tilbyr også kommunikasjonsstøtte for ledere i form av rådgiving, enten personlig, i team/avdeling, til ledergrupper og liknende. Jeg har konkret erfaring med utvikling av intranett og employer branding.

    Sammen kan vi styrke samarbeidet og engasjementet innad i din organisasjon.

  • Digital synlighet og SEO

    Alt What’s The Story AS bistår kunder med, skal på en eller annen måte bidra til forbedret synlighet, enten kvalitativt eller kvantitativt. Men digital synlighet er også et spesialistfag, som henger tett sammen med en virksomhets kommunikasjonsstrategi, innholdsstrategi og kanalstrategi.

    SEO kan forbedres både gjennom tekstarbeid og gjennom teknisk SEO. Dette henger også sammen, så hva som er under panseret på nettsiden din og hva som blir synlig henger sammen. Jeg kan hjelpe deg med å optimalisere ditt nettsted og innhold for søkemotorer, utvikle en SEO-strategi som øker din online synlighet og tiltrekker mer organisk trafikk.

    Trengs det enda mer spesialisert bistand, har jeg svært dyktige performance-folk i mitt nettverk.

  • Nettverk av samarbeidspartnere

    What’s The Story har et profesjonelt nettverk av samarbeidspartnere innen film, foto, lyd, grafisk design og teknisk SEO, slik at jeg kan tilby komplette løsninger og leveranser fra strategi til innholdsproduksjon, distribusjon og annonsering.