
Slik jobber jeg
What’s The Story elsker gode historier og storytelling
Å jobbe med historiefortelling og innholdsmarkedsføring som skal bygge merkevare og skape oppmerksomhet er en morsom prosess. Den inneholder blant annet strategi og workshops, kreative idémøter, research, intervjuer, skriving, lyd og bilder og til slutt kanaler og distribusjon.
Under kan du lese mer om hvordan jeg arbeider sammen med bedrifter om innholdsmarkedsføring slik at de kan jobbe smartere og mer effektivt med en av de store, men ofte dårlig utnyttede verdiene i sin virksomhet: De gode historiene.
Innholdsprosess fra start til slutt
Under kan du danne deg et bedre bilde av hvordan en mulig prosess med ulike faser eller oppgavetyper kan foregå i en innholdsprosess. Erfaringsmessig vil en virksomhet som trenger bistand innen innholdsmarkedsføring og strategisk kommunikasjon ha behov for mer eller mindre av alt som beskrives i denne oversikten.
Noen ganger begynner vi helt fra scratch med blanke ark og fargestifter, andre ganger kan bedriften ha en god del på plass fra før, men trenger bistand til forbedringer, optimalisering, eller bare en inspirerende runde med noen som kan komme inn og se dem med et friskt blikk utenfra.
Noen trenger en hel prosess og full pakke. For andre er det fornuftig med en mix-and-match-tilnærming, der du får bistand til spesifikke oppgaver eller prosesser. Stikkordet er skreddersøm.
#1 Innledende workshop
(Fra 3 timer og oppover)
Et strategisk oppstartsmøte med relevante medarbeidere og beslutningstakere. Her identifiserer vi sammen hvilke konkrete behov bedriften har, hva slags type innhold og kanaler som er aktuelle, og hvilke strategiske mål en innholdsstrategi skal levere på.
#2 Overordnet strategi
(Strategidokument for innhold)
Med utgangspunkt i den innledende workshopen utarbeider jeg en overordnet innholdsstrategi som dokumenterer funn, behov, ambisjoner og forutsetninger som spiller inn. Dette gir retning for det videre, mer konkrete og operative arbeidet.
#3 Kreativ workshop (eller et slags redaksjonsmøte)
(Fra 3 timer og oppover)
Retning, forutsetninger og en eller annen form for strategi for veien videre er på plass. Det er nå det virkelig blir morsomt. For nå skal vi ha brainstorming og få opp på tavla alle gode ideer til innhold og historiefortelling, interne ekspertstemmer og smarte temaer bedriften kan ta eierskap til. Dette er gullgraving i praksis.
#4 Intervjuer, research og innholdsproduksjon
(Omfang etter avtale)
Dette er den delen av en innholdsprosess som likner mest på hvordan det er å jobbe redaksjonelt i en mediebedrift. Ideer, research, intervjuer, alt for å finne og iscenesette de beste historiene. Denne fasen krever at jeg tilbringer endel tid i organisasjonen din, med utgangspunkt i listen over gode saker og interne eksperter/kilder fra den kreative workshopen.
#5 Innholdet ferdigstilles og blir formatert
(Omfang etter avtale)
Én historie eller et spesifikt tema kan være utgangspunkt for en rekke ulike “uttak”, som det gjerne kalles: Artikkel med tekst, film, lyd/podcast, pressemelding, debattinnlegg eller kronikk, whitepaper, eller innhold spesifikt laget for sosiale medier. Kanskje en egen sak for intranettet. Her har vi med oss masse kunnskap om dine kanaler og behov fra de tidlige fasene i innholdsprosessen som gir riktig retning.
#6 Innholdsdistribusjon og kanalvalg
(Omfang etter avtale)
En god historie trenger et publikum! Og dette er den viktige sluttspurten i en innholdsprosess, som ikke må undervurderes. Du har egne kanaler der du har full kontroll over hva som publiseres. Du har sosiale medier hvor du har både organiske og betalte muligheter. Du har mulighet for å få medier til å skrive om deg, eller få publisert et debattinnlegg eller en ekspertkronikk. Eller du kjøper deg plass for annonsørinnhold i en relevant publikasjon.
Skreddersydd innhold, skreddersydd prosess
Ingen bedrifter er like, så derfor vil strategisk, taktisk og operativt arbeid med innholdsmarkedsføring alltid trenge skreddersøm. Det må være tilpasset din bedrift og dine utfordringer.
One size doesn’t fit all. Hvor er det dine sko trykker mest? Trenger din bedrift å pusse skoene, reparere skoene eller trenger dere helst noen helt nye sko?
Også selskaper som har egne markeds- og kommunikasjonsressurser in-house har ofte behov for ulike typer bistand knyttet til innholdsstrategi og innholdsproduksjon. Nye markedsstrategier, endringer i markedsforutsetninger, målgrupper og konkurrenter, mangel på spesifikk kompetanse, utfordringer knyttet til ressurser, tid og kapasitet er velkjente situasjoner. Det er mange ting som kan utløse behov for innholdsbistand på strategisk, taktisk eller operativt nivå.
Også supermenn og superkvinner trenger hjelp
De som jobber med marketing og kommunikasjon er ofte superkvinner og supermenn med stor arbeidskapasitet og brennende engasjement for faget sitt. De kan ofte veldig mye og behersker mange ulike verktøy og plattformer.
Men selv de kan ikke være eksperter på alt. Eller ha tid til å gjøre alt selv.
Kommunikasjonssjefen kan være kjempegod på innhold, men har altfor mange oppgaver og tiden strekker ikke til. Markedskoordinatoren har fått i oppgave å fylle opp sosiale medier, men mangler innhold. Markedssjefen har fått i oppgave å forbedre synligheten, men vet at alt ikke handler om teknisk SEO og Google Ads. Arbeidet med en forbedret kundereise illustrerer at vi mangler relevant innhold både her og der i kjøpstrakten. Den nye strategien for Employer Branding er fin, men noen må faktisk sørge for at innholdet er i tråd med strategien - og lage dette innholdet. Og få det til å fly.
Systematisk og helhetlig tilnærming
Ofte mangler det ikke på mulig godt innhold hos en bedrift, men det er behov for en mer systematisk og helhetlig tilnærming. Kort sagt: Struktur, retning, kapasitet og effektiv distribusjon.
Skreddersøm er altså stikkordet. Du vet selv best hva du trenger hjelp til - og hvorfor. Og hvis du ikke vet i hvilken ende du skal begynne, så kan du få hjelp av meg til å kartlegge behovene og den mest fornuftige, kostnadseffektive og fruktbare veien videre.